Een aangename buurt? Als de verstandhouding tussen de bewoners goed is, lukt dat. Om dialoog en een goede verstandhouding in de hand te werken, kunt u rekenen op de sociaal bemiddelaar van Bravvo.
Kampt uw buurt met problemen?
U kunt bij uw sociaal bemiddelaar terecht om de problemen aan te kaarten en de betrokkenen te ontmoeten. De bemiddelaar steunt uw projecten en activiteiten, elke dag opnieuw. Hij of zij spoort iedereen aan om actief deel te nemen aan het buurtleven.
Sociale bemiddeling vertaalt zich naar een reeks hulpmiddelen waarop u kunt terugvallen:
- initiatieven die bewoners samenbrengen en uitnodigen om actief deel te nemen;
- een ruimte waar iedereen terechtkan voor dialoog, informatie of groepsbemiddeling;
- een infopunt in uw wijk;
- onthaal, een luisterend oor en zo nodig doorverwijzing bij dagelijkse problemen;
- de lokale overheden worden op de hoogte gebracht van de problemen in de wijk.
Goed om te weten
Deze buurtdienst is onpartijdig en wordt gratis aangeboden aan alle inwoners van de Stad Brussel.
Sociaal bemiddelaar Biser en zijn kiosk in de Noordwijk
Biser is de sociaal bemiddelaar van het Noordwijk, een wijk tussen het kanaal, de Koninginnelaan en de Antwerpsesteenweg. Aan de hand van zijn ervaringen ontdekken we de dagelijkse inzet van een buurtbemiddelaar die nauw samenwerkt met de buurtbewoners.
“Heb je geen thee?” Mélissa, een 6-jarig meisje, heeft zo al haar gewoontes in de buurt. Samen met haar mama en vriendinnetjes gaat ze graag naar de kiosk vóór het Centrum Utopie, in het Zennepark, voor een gezellig kopje thee.
Biser – de nieuwe barista 2.0 – bedient alle inwoners op hun wenken. Als sociaal bemiddelaar heeft hij een duidelijk doel voor ogen: zo veel mogelijk initiatieven opzetten om de dialoog en sociale relaties in de buurt te bevorderen. En hoe kan dat beter dan met een lekker kopje koffie?
“In de wijk zijn er veel nieuwe mensen. Maar als ze horen dat wij samenwerken met de stad, dan zijn ze afgeschrikt. Daarom is het aan ons om die eerste stap te zetten en contact te leggen."
KIOSK, het startpunt voor geweldige ontmoetingen
Elke dinsdag om 15.45 uur begint Biser zijn mobiel kraampje op te zetten. Als een goochelaar tovert hij stoelen, tafels en een kiosk tevoorschijn. Deze mobiele structuur duikt op verschillende plekken in de Noordwijk op: voor het Centrum Utopie, op de markt van de Antwerpsesteenweg of op de Dalle. Zijn vaste klanten weten hem altijd wel te vinden.
En bij zo’n lekker kopje dampende koffie hoort uiteraard ook een koekje. Vandaag trakteert hij op speculaas. De voorbijgangers stoppen, installeren zich ergens rond de kiosk en beginnen met elkaar te praten. Anderen zwaaien eens van ver naar Biser.
Dankzij dit initiatief heeft de wijk er een gezellige plek bij waar de mensen samenkomen en waar een eenvoudig kopje thee voor mooie ontmoetingen kan zorgen. Voor de sociaal bemiddelaar staat het duidelijk vast: de mensen moeten dringend opnieuw meer met elkaar in verbinding staan. Sinds de COVID-crisis in 2020 merkt hij echt een gebrek aan sociale cohesie tussen de buurtbewoners: “Ons Centrum Utopie opende de deuren in 2019 en moest daarna door COVID de deuren sluiten. Niemand kende het gebouw en dus moesten we de mensen wel aantrekken met onze projecten om een nieuwe dynamiek in de wijk te creëren."
Want net dat is zijn rol als sociaal bemiddelaar: engagement voor zijn wijk en zijn bewoners. Ongeacht welke projecten, activiteiten of noden er zijn ... Biser moedigt alle burgers op zijn eigen manier aan om deel te nemen van het buurtleven.
En hiervoor heeft hij heel wat in zijn mars. Of liever: heel wat talen. Nederlands, Frans, Engels, Russisch, Turks, Bulgaars of Romani ... Een taalgrens kent Biser dan ook niet.
“Ik ben makkelijk aanspreekbaar, want ik ken verschillende talen. De gemeenschappen zijn zo divers dat ik die zeven talen zelfs bijna elke dag spreek!"
We blijven even luisteren en het is werkelijk indrukwekkend.
“Kahve ister misiniz?”, terwijl hij een koffie in het Turks aanprijst. Of “Sastipe, sar san?”, wanneer hij een buurtbewoner in het Romani begroet. Elke dag goochelt hij met al die talen, en dat is zijn kracht als sociaal bemiddelaar. Door met de mensen in gesprek te gaan, in hun taal, richt hij zit tot iedereen. Zo wordt zijn kiosk een 100% inclusief café.
Om 17.30 uur gaat de kiosk-café dicht. Biser pakt alles opnieuw in en de plek loopt leeg.
In december haalt Benoit Fockedey, sociaal bemiddelaar in de Marollen, zijn postbode-uniform en kepie uit de jaren 70-90 nog eens boven. Samen met zijn trouwe ‘petit Willy’ – de mobiele stand van Bravvo – gaat Benoit op pad voor een op zijn minst ongewoon te noemen postbedeling. De hele maand december kruipt de bemiddelaar in de huid van een wijkpostbode die tijd neemt om met de bewoners een praatje te slaan. Zijn missie: de contacten tussen de buurtbewoners versterken.
Benoit roept jong en oud op om een wenskaart of een boodschap te schrijven aan een bewoner van de Marollen. Er is keuze tussen drie soorten kaarten, waarop iedereen een hartelijk woordje kan neerpennen om de eindejaarsperiode wat op te vrolijken. “Ik ben niet gaan snuisteren in de teksten en wensen, omdat het eigenlijk om persoonlijke boodschappen ging van de verzender aan de ontvanger. Wie dat wenste, kon een foto laten afdrukken en bij de kaart voegen. Sommige kozen voor een foto die ze ter plaatse namen, anderen zochten een passende foto in hun gsm.”
Vanwaar dit originele idee? “Tijdens een muziekfestival in Zuid-Frankrijk zag ik een groep vrienden die zich als postbode hadden verkleed en aan de festivalgangers vroegen om een briefje te schrijven aan iemand die ze kenden op het festivalterrein. Met een korte beschrijving of een aanwijzing van de locatie gingen de gelegenheidspostbodes op zoek naar de bestemmelingen. Ik vond dat een bijzonder leuk initiatief. Het viel me op dat deze jolige bende er in een paar dagen was in geslaagd om een heleboel mensen met elkaar in contact te brengen en de onderlinge verbondenheid te stimuleren.” Terug in Brussel besloot de sociaal bemiddelaar om met het concept aan de slag te gaan.
Op woensdag 4 december installeert hij zich op de benedenverdieping van de Pieremansgebouwen aan de ingang van het UMC Sint-Pieter. Er hangt een gemoedelijke sfeer, de voorbijgangers zijn nieuwsgierig, de kinderen enthousiast en de pennen doen hun werk. Dit initiatief met feestelijk tintje loopt in samenwerking met Brussel Huisvesting en versterkt de sociale cohesie in de wijk. “We hebben alles op alles gezet om de nieuwsgierigheid van de bewoners te prikkelen. Ik vind dat het heel goed heeft uitgepakt en de reacties van de bewoners waren zeer positief.”
Daarna heeft de postbode van de Marollen zijn ronde voortgezet langs de plaatselijke crèches, het daklozencentrum ‘Hoeksteen’ en de Buurthuizen. “De omstandigheden en de sfeer, maar ook het publiek waren heel verschillend op de plaatsen waar ik het project voorstelde”, aldus Benoit Fockedey.
Dit initiatief was voor hem een uitgelezen kans om zich als nieuwe sociaal bemiddelaar van de wijk te profileren. Je kunt niet naast deze goedlachse postbode kijken die door de straten trekt om een vleugje magie toe te voegen aan de eindejaarsperiode in hartje Marollen. “De mensen moeten nu eenmaal weten wie ik ben en waar ik voor sta. Ervoor zorgen dat de bewoners harmonieus samenleven en op een positieve manier met elkaar omgaan, dat zijn mijn belangrijkste taken. Dankzij dit project kon ik die twee doelstellingen mooi combineren. Een kans die ik niet kon laten liggen!”
Opdracht geslaagd dus voor Benoit. Een sociaal bemiddelaar kan via dit soort projecten het gemeenschapsleven in de wijk aangenamer en leefbaarder maken. Benoit vindt dat dit een werk van lange adem is. “Een enkel initiatief volstaat niet om duurzame banden te smeden tussen de bewoners. Enkel door dergelijke initiatieven uit te breiden en in de loop van de tijd te herhalen, kunnen we een zekere standvastigheid opbouwen en een blijvende inzet van de bewoners aanmoedigen.
Contact
Benoît Fockedey, sociaal bemiddelaar
Vossenstraat 10 1000 Brussel
02 279 65 23
0499 99 32 08
benoit.fockedey@brucity.be
Downloaden
Flyer
Meer informatie over de Marollenwijk: lesmarolles.be
Contact
Coördinatie Bemiddeling
Kazernestraat 37, 1000 Brussel
02 279 65 63
Cecilia Sanchez, verantwoordelijke
02 279 65 61
cecilia.sanchez@brucity.be
Karine Ugé, adjunct-verantwoordelijke
02 279 64 82
karine.uge@brucity.be
Downloaden
Contact
Biser Alekov, sociaal bemiddelaar
Sluismeester Coggestraat 18, 1000 Brussel
02 279 65 28
0492 27 45 98
biser.alekov@brucity.be
Downloaden
Contact
Lionel Galand, sociaal bemiddelaar
Moorsledestraat 54, 1020 Brussel
02 420 99 79
0499 05 88 39
lionel.galand@brucity.be
Downloaden
Contact
Benoît Fockedey, sociaal bemiddelaar
Gebouw 1 - Modelwijksquare, 1020 Brussel
02 279 65 23
0499 99 32 08
benoit.fockedey@brucity.be
Downloaden
Contact
Karim Djebali, sociaal bemiddelaar
148 Versailleslaan, 1120 Bruxelles
0496 27 69 88
karim.dejbali@brucity.be
Downloaden
Algemene informatie over de dienst
Coördinatie Bemiddeling
Kazernestraat 37, 1000 Brussel
02 279 65 63
Cecilia Sanchez, verantwoordelijke
02 279 65 61
cecilia.sanchez@brucity.be
Karine Ugé, adjunct-verantwoordelijke
02 279 64 82
karine.uge@brucity.be